Ovanstående observationer kan betraktas gentemot olika definitioner av ”religion”. Tre kommer att användas här. Den första är definitionen som beskrivs av Kaliforniens domstol i Fellowship of Humanity. Domstolen skrev:
Religion inkluderar helt enkelt:
(1) en tro, inte nödvändigtvis med hänvisning till övernaturliga krafter, (2) en kult, som involverar en gemytlig association som öppet uttrycker tron, (3) ett system av moralisk utövning som en direkt följd av att följa tron, och (4) en organisation inom kulten avsedd att vara observant på trons grundsatser.
153 Cal.App.2d på 693 (1957) fördjupning tillhandahålls
A. ”En tro, inte nödvändigtvis med hänvisning till övernaturliga krafter.” Domstolen anger inte vilken slags tro som hänvisas till, men religion har traditionellt tagit itu med ”yttersta” frågor, såsom meningen med och syftet med livet, universums natur och öde, huruvida livet fortsätter efter döden etc. Scientology erbjuder en noga genomtänkt begreppsmässig ram inom vilken vissa av dessa typer av frågor verkar vara besvarade. Anhängarnas ängslan om dem verkar dämpas, även om inte alla frågor uttrycks tydligt. Trots det har Scientology mycket tydligt att göra med frågan om döden och i viss mån på samma sätt som neoplatonismen och Christian Science (genom att förneka verkligheten eller vikten av kroppen) och vissa österländska traditioner (reinkarnation i efterföljande kroppar). Liksom vissa andra religioner (buddism, konfucianism, taoism) reflekterar den inte på två andliga stånd eller nivåer av tillvaron, naturliga och övernaturliga, utan endast en. Den ger inte en detaljerad begreppsmässig innebörd för den ”åttonde dynamiken” eller det ”Högsta väsendet”, men lämnar plats för det, till skillnad från vissa församlingar som kännetecknas av domstolar som religioner (Fellowship of Humanity, Washington Ethical Society (249 F.2d 127), Ethical Culture and Secular Humanism (Torcaso v. Watkins, fotnot, 367 US. 488)).
B. ”En kult, vilken involverar en gemytlig association som öppet uttrycker tron.” Vad menas här med ”kult”? Oxford English Dictionary definierar ”kult” som:
1. tillbedjan – 1683.
2. en särskild form av religiös tillbedjan, särskilt med hänvisning till dess yttre riter och ceremonier – 1679.
Det finns inget anspråk på tillbedjan, i judisk/kristen bemärkelse, som utförs i Scientology-kyrkan. Det finns ett kapell i varje Scientology-anläggning där ett antal scientologer samlas på söndag för en föreläsning eller för att lyssna på band över ett visst ämne. Anhängarna verkade inte tycka att detta bruk var av stor betydelse i de drag som tydligt kommer till uttryck i Scientology eller att konventionell tillbedjan förekom där.
Scientology i sin helhet är emellertid en ”gemytlig association som öppet uttrycker tron”, och flera sociala sammankomster (inklusive kapellets tjänster) är ”gemytliga” (i motsats till individuell eller en-till-en) aktiviteter. Dessa betecknas uttryckligen som ”tredjedynamiska” (gruppens liv) evenemang.
C. ”Ett system av moralisk utövning som en direkt följd av att följa tron. ” Scientology har en omfattande litteratur om ”etik” – vilket verkar vara vad domstolen hänvisar till med moralisk ”utövning”. Den har till och med ”etikchefer” för att ge vägledning till anhängare som kan ha frångått de etiska normer som utfärdats av gruppen. (I motsats till domstolens påstående finns allmänt erkända religioner – animism, vissa former av hinduism etc. – som inte har en etisk dimension, även om de vanligtvis lägger fram ett (icke-etiskt) system för uppförande eller handling för troende på en ritual eller försonande natur.)
D. ”En organisation inom kulten avsedd att vara observant på trons grundsatser.” Scientology är ingenting annat, om inte en omfattande och i detalj utarbetad ”organisation ... avsedd att vara observant på trons grundsatser.” (Om ”kult” betyder ”tillbedjan”, är det svårt att förstå vad ”inom kulten” kan betyda.) Varje Scientology-installation har en stor väggplansch som listar ner kolumn efter kolumn med kontor eller funktioner, med både dag- och kvällspersonal i vissa fall. (Alla funktioner är möjligen inte fyllda vid varje given tidpunkt, men många av dem verkar vara det för det mesta.) Denna stora och myllrande organisation existerar för att utföra Scientologys verksamhet, vilket i huvudsak är att rekrytera och utbilda anhängare i utövning av Scientology. Oavsett om denna utövning är ”religion” eller inte, kan emellertid inte avgöras av huruvida den har en organisation för att genomföra detta, utan av vad denna verksamhet i sig själv är, och vad för slags övertygelser den observerar eller hjälper till att sprida, vilket behandlas i punkt A ovan.
Definitionen på ”religion” som används så ”enkelt” av domstolen i Fellowship of Humanity är inte på det hela taget avgörande för våra syften, eftersom den innehåller vissa element (tillbedjan, etik) som allmänt inte kan hittas bland erkända religioner, och det är inte helt tydligt eller internt konsekvent vad gäller dess användning av termer: Är ”kult” i (2) samma sak som ”kult” i (4)? Hur är en ”gemytlig association” (2) annorlunda än en ”en organisation inom kulten” (4)? Definitionen specificerar inte vilken typ av ”tro” som är religiös, till skillnad från filosofisk, etisk, psykologisk, politisk eller teknologisk, så ett ytterligare klargörande verkar nödvändigt.