Scientology är en ny religion. Faktum är att det var den enda stora världsreligion som tillkommit under 1900-talet och under endast sextio år har den expanderat från dess amerikanska ursprungspunkter till att slå rot i hela världen – med nya Kyrkor som öppnas på en rutinmässig och regelbunden basis. I denna artikel från 1996, jämför professor Per-Arne Berglie Scientology med religionerna i öst och väst. Dr Berglie påpekar att alla religiösa traditioner på jorden en gång ansågs nya, vilket innebär att skillnaden mellan nya religioner och äldre helt enkelt kan vara en fråga om tid för att bli socialt accepterad. Han undersöker sedan många dimensioner av Scientologys religiösa karaktär – till exempel naturen hos auditering och utbildning, medvetenhet om ett Högsta väsende, en rik teologi och vägen till frälsning, etiska och moraliska läror, kyrkliga strukturer, och enskilda Kyrkor själva. Dr Berglie drar slutsatsen att även om ”stora likheter med orientalisk religion existerar, i frågor som rör syn på människans natur och uppkomsten av doktrin, minner organisationen och dess religiösa tjänster mer om västerlandet och kristendomen”. ”Vidare”, och mer koncist, ”framstår Scientology helt och hållet som en religion och därför är det naturligt att uttrycka åsikten att den, i ett samhälle som har religiös frihet, bör förses med resurser för att tillfredsställa behovet hos dess anhängare och medlemmar av den religiösa tron.” I själva verket är de religiösa tjänster som levereras inom Scientology-kyrkor oumbärliga för den andliga utvecklingen hos dess församlingsmedlemmar och besökare till Kyrkan är alltid välkomna.
Per-Arne Berglie, fil.dr, är professor i religionshistoria i Departementet för etnologi, jämförande religion, och könsstudier vid Stockholms universitet (Sverige). Hans forskningsintressen inkluderar buddism och folkreligion i Sydostasien och han har produktivt publicerat dessa ämnen på svenska och engelska, inklusive Gudarna stiger ned: Rituell besatthet hos sherpas och tibetaner (The Gods Descend: Ritual Obsession of Sherpas and Tibetans, (1983).
Scientology, socialvetenskap och definitionen på religion
av James A. Beckford, professor i sociologi, University of Warwick, England
Samhällsförändringar och nya religiösa rörelser
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology-kyrkan
av Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsingfors universitet, Finland
Sambandet mellan Scientology och andra religioner
av Fumio Sawada, åttonde innehavaren av hemligheterna i yuitsu shinto, Japans äldsta religion; ordförande för centret Ahlut-Bait
Scientologys religiösa natur
av Geoffrey Parrinder, metodistpräst, professor i jämförande religionsvetenskap, University of London
Religiös filosofi, religion och kyrka
av G.C. Oosthuizen, professor i religionsvetenskap, University of Durban-Westville, Sydafrika
Scientology: En ny religion
av M. Darrol Bryant, institutionen för religionsforskning, Renison College, University of Waterloo, Ontario, Kanada
Apostater och nya religiösa rörelser
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology: En analys och jämförelse av dess religiösa system och doktriner
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Tillförlitligheten i apostaternas vittnesmål om nya religiösa rörelser
av Lonnie D. Kliever, fil.dr, professor i religionsvetenskap
Sjöorganisationen och dess roll inom Scientology-kyrkan
av Frank K. Flinn, fil.dr, adjungerad professor i religionsvetenskap
Korta analyser av Scientologys religiösa natur
av J. Gordon Melton, Baylor University, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
Församlingstjänsterna i Scientology-kyrkan
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Är Scientology en religion?
av Alan W. Black, lektor i sociologi, University of New England, Armidale, New South Wales, Australien
Är Scientology en religion?
av Dean M. Kelley, National Council of Churches
Religiös tolerans och religiös mångfald
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology: En religion i Sydafrika
av David Chidester, professor i jämförande religionsforskning, University of Cape Town, Sydafrika
Scientology: En sann religion
av Urbano Alonso Galán, professor i filosofi och teologi, universitetet Gregoriana, Rom
Scientology: En väg av andlig självidentifiering
av Michael Sivertsev, Vetenskapsakademin i Moskva
Scientology: Ett religionsutövande samfund
av Lonnie D. Kliever, Southern Methodist University
Scientology och moderna definitioner av religion inom samhällsvetenskaperna
av Alejandro Frigerio, lektor i sociologi, Universidad Católica Argentina, Buenos Aires
Scientology och islam, en jämförande studie
av Fumio Sawada, åttonde innehavaren av hemligheterna i yuitsu shinto, Japans äldsta religion; ordförande för centret Ahlut-Bait
Scientology och religion
av Christian Vonck, rektor, Fakulteten för jämförande religionsvetenskap, Antwerpen, Belgien
Scientology: En jämförelse med religioner i öst och väst
av Per-Arne Berglie, professor i religionshistoria, Stockholms universitet
Scientology: Dess kosmologi, antropologi, etik-system och metodläror
av Régis Dericquebourg, professor i religionssociologi, Université Lille III, Frankrike
Scientology – dess historiska morfologiska ram
av Dario Sabbatucci, professor i religionshistoria, universitetet La Sapienza
Scientology: Dess sanna natur
av Harri Heino, professor i teologi, Tammerfors universitet, Finland
Scientology: Religionens kännetecken
av Frank K. Flinn, adjungerad professor i religionsvetenskap, Washington University, Saint Louis, Missouri